CW Stageblog

Social media stagiaire bij BNNVARA

Ik loop sinds februari stage bij het mediabedrijf BNNVARA, een van de grootste publieke omroepen van Nederland. BNNVARA heeft een duidelijke missie: het delen van content die mensen laat discussiëren, aan het denken zet, op ideeën brengt, inzichten biedt, laat lachen of ontroert. BNNVARA zet zich in voor een open, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving. In 2017 zijn BNN en de VARA gefuseerd en begon BNNVARA als progressieve omroep.

Zelf ben ik stagiaire Social Media voor 5 maanden. Deze functie vervul ik in het team van Online Content. Ik houd me dus bezig met alle social content die er elke dag wordt geplaatst en ik denk mee over welke content Sky-high zal gaan. Ook help ik mee met het bekijken van de statistieken die we om de drie maanden in kaart brengen. Mijn hoofdtaken zijn vooral het photoshoppen van de omslagen, bedenken van passende en pakkende copy’s, kijken welke content het waar goed doet en soms het ‘spotten’ van afleveringen (dit houdt in dat je afleveringen bekijkt en tijdcodes opschrijft die interessant zijn voor de socials.) De content die je ziet van BNNVARA op Instagram, Facebook, YouTube en TikTok post ik samen met mijn collega’s. Verder krijg ik ook veel de vraag van mijn begeleider of ik met andere afdelingen mee wil lopen en of ik bij bepaalde draaidagen wil meelopen. Zo heb ik meegekeken achter de schermen bij ‘Tropenjaren’ en kreeg ik een grote verantwoordelijkheid tijdens de draaidagen van ‘Dertigers’ voor video’s voor de socials. Dit was echt mega leuk en ik heb hier heel veel geleerd.

Verder werkte ik nauw samen met collega’s van andere afdelingen, zoals de stagiaire van ‘Tickets en publiekswerving’. Ik heb samen met hem een backstagevideo gemaakt bij ‘Sophie & Jeroen’ en heb hierbij ook veel leuke mensen mogen ontmoeten. Ook heb ik deze maand nog een video voor ‘De dag van de stagiaires’ gemaakt, namelijk een vlog in het leven van stagiaire van BNNVARA. Van het maken van deze video’s heb ik ook erg veel geleerd en het was heel leuk om te doen.

Mijn stageonderzoek is gebaseerd op een vraag waar mijn afdeling op het begin tegenaan liep: Werkt het gebruiken van bekendheden in TikTok-video’s beter dan het gebruik van onbekenden als je ervoor wilt zorgen dat de doelgroep (jongeren tussen de 18-25) een positievere attitude tegenover BNNVARA krijgt? Om dit te onderzoeken heb ik een online onderzoek gedaan met verschillende condities. Ik was heel benieuwd naar de attitude van jongeren t.o.v. BNNVARA na het kijken van bepaalde video’s. Zou die daardoor veranderen?

Ik ga nu mijn laatste maand in bij BNNVARA en tot nu toe heb ik onwijs genoten en vond ik het heel leuk. Ik leerde vooral in het begin van mijn stage veel, daarna kreeg ik het al snel door en leerde ik wat minder, maar mijn begeleider pakte dit goed op en heeft mij dan ook de optie gegeven bij andere afdelingen mee te laten lopen als ik daar interesse in had. Ook leerde ik veel van het meelopen met draaidagen. Zo heb ik veel mensen ontmoet en ben ik veel kanten van de mediawereld gaan zien. Ik weet nu ook zeker dat de mediawereld goed bij me past en dat ik vooral plezier haal uit interactie met mensen (zowel intern als extern).


Posted

in

by

Tags: