Ik loop momenteel stage bij Koninklijke Grolsch waar ik werkzaam ben als Content & Brandmarketing Stagiaire. Onder Grolsch vallen een aantal andere merken: Viper Hard Seltzer, Peroni Nastro Azzurro en Ondersteboven bier. Ik ben werkzaam voor alle vier de merken. Viper is een hard seltzer; een koolzuurhoudende drank met alcohol. Peroni is een stijlvol Italiaans bier en Ondersteboven is een nieuwe IPA. Mijn werkzaamheden zijn alle social mediakanalen beheren, foto’s en video’s editten, advertenties opmaken, Instagram posts bedenken, uitwerken en opmaken.
Het kantoor waar ik stage loop bevind zich midden in Amsterdam, bij Rokin. Ikzelf woon in Leiden, waardoor mijn wekker om 7 uur ‘s ochtends gaat. Vervolgens pak ik om 7:50 de trein en ben ik tussen 8:30 en 8:45 op kantoor. Mijn dag begint met het beantwoorden van mijn mails en een to-do-lijst te maken. Hiervoor gebruiken wij het programma Trello. Elke maandagochtend heb ik om 9:00-9:30 de eerste meeting met het Grolsch Marketing Team. Dit bestaat uit acht mensen, die allemaal hun eigen taken binnen Grolsch hebben. In deze ochtendmeeting vertellen we over het weekend en vervolgens gaat iedereen uitleggen wat hij of zij die week op de planning heeft staan. Zo weet iedereen van elkaar wat er speelt en wat iedereen doet.
Vervolgens heb ik van 9:30-10:00 de volgende meeting met een deel van het International Brands Team en de andere stagiaire. Deze meeting is met stagebegeleider van mij en de andere stagiaire. Mijn stagebegeleider zit in team Grolsch, en de andere in team Peroni. Daarnaast zit er nog iemand bij van team Viper, zodat elk team wordt vertegenwoordigd. In deze meeting kletsen we eerst even over het weekend en vervolgens gaan de andere stagiaire en ik onze week planning delen met het team. Zij kunnen vervolgens hier nog dingen aan toevoegen of tips geven.
Daarna ga ik met mijn taken aan de slag. Meestal ga ik in de ochtend foto’s bewerken en photoshoppen. Dit heb ik mijzelf aangeleerd en vind ik superleuk om te doen. Ik selecteer de content die wij gaan gebruiken voor sociale media. Vervolgens ga ik deze content bewerken, tekst bij zetten indien nodig en een leuke copy bedenken. Een copy is hetzelfde als een caption. Hier ben ik vaak mee bezig tot aan de lunch.
Na de lunch ga ik verder met andere taken. Dit kan variëren van een fotoshoot organiseren voor Ondersteboven tot aan de nieuwsbrief maken voor Grolsch. Ook heb ik uitnodigingen ontworpen voor evenementen van Peroni, maar ik ben ook altijd bezig met nieuwe merchandise te ontwerpen voor Viper. Denk hierbij aan stickers, shirts, koelkasten en notitieblokken.
Mijn werkdagen zien er dus allemaal heel variërend uit, maar dat maakt het heel leuk om hier stage te lopen. Elk van de merken is heel verschillend waardoor je veel moet schakelen, maar dat maakt de stage ook extra uitdagend. Ik heb super veel geleerd tijdens mijn stage en weet zeker dat ik nog meer ga leren naarmate mijn stage het einde nadert.