CW Stageblog

PR & Marketing Stage bij Benthem Crouwel Architects: B2B Communicatie

Hoe ik mijn stageperiode bij een wereldbekend architectenbureau heb ervaren.

Tijdens het kiezen van mijn stagebedrijf, richtte ik mijn aandacht eerst op online marketing bureaus met verschillende opdrachtgevers. Hier merkte ik tijdens de gesprekken dat deze organisaties zo zijn ingericht, dat er voor iedere taak al iemand aangewezen is. Het kwam op mij over alsof je als stagair enkel ondersteunt bij verschillende taken. Dit zou natuurlijk een goede leeromgeving kunnen zijn, maar ik was op zoek naar een bedrijf waar ik zekerheid zou hebben dat ik eigen taken zou krijgen met verantwoordelijkheid, omdat ik weet dat dit voor mij de beste manier is om te leren. Ook leek dit mij de manier om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen van werken binnen een PR en Marketing afdeling.

Op deze manier kwam ik terecht bij Benthem Crouwel Architects. Dit wereldbekende Nederlandse architectenbureau heeft veel bekende projecten op haar naam staan, in Nederland bijvoorbeeld de Noord/Zuidlijn, Rotterdam Centraal Station, Utrecht Centraal Station en nog veel meer. Zo’n bureau heeft ook behoefte aan een goede externe communicatie. De communicatie afdeling bestaat echter uit maar één vrouw. Tijdens mijn stagegesprek werd al aangegeven dat dit niet gebruikelijk is en dat de andere communicatie werknemer al een periode afwezig is. Dit was ook direct een aanduiding dat er genoeg werk zou zijn voor mij om op te kunnen pakken. Ik had er zin in!

Op 5 september 2023 ging ik voor het eerst aan de slag in het Benthem Crouwel Lab, gelegen in de Schinkel, Amsterdam. Hier heb ik de afgelopen vijf maanden de social media kanalen (Instagram en LinkedIn) beheerd. Daarnaast heb ik nieuwsitems en projectpagina’s geschreven. Deze berichten gingen bijvoorbeeld een award nominatie, een update over een project, of ik moest zelf een onderwerp bedenken.

Iets wat ik niet had verwacht van de stagewerkzaamheden, is dat de externe communicatie vooral bestond uit B2B. Autoriteit uitstralen naar concurrenten en de rest van de bouw- en architectenwereld was een belangrijk onderdeel, daarnaast moest alles wat ik schreef kloppen volgens de afspraken met alle verschillende betrokken partijen. Dit was iets waar ik weinig ervaring in had, ook in de verslagen en andere opdrachten vanuit communicatiewetenschap richtte ik mij altijd op B2C communicatie.

Deze manier van communicatie is een stuk strenger en serieuzer, ook is er wat minder ruimte voor creatieve vrijheid. Desalniettemin heb ik dit als positief ervaren, omdat dit niet direct het type content was waar mijn voorkeur naar uitging, ben ik namelijk uitgedaagd om binnen de onderwerpen te zoeken naar delen die ik wel interessant vond om over te schrijven, waar mogelijk natuurlijk. Daarnaast was het een aanvulling op mijn ervaring.

Mijn tip voor stage-zoekenden die dit lezen is om niet alleen te letten op het bedrijf en de stagewerkzaamheden, maar om ook goed onderzoek te doen naar hun al bestaande communicatie en of deze de vorm heeft die jou energie geeft en blijft inspireren tijdens je stage. Ook is het handig om te vragen of het bedrijf een brandbook heeft en in hoeverre hierin creatieve vrijheid mogelijk is.