Het eerste semester van dit studiejaar heb ik stagegelopen bij Public Cinema, een communicatieadviesbureau voor maatschappelijke impact in Amsterdam West. In deze blog zal ik kort terugblikken op mijn tijd bij P/c. Ik ben destijds bij dit bedrijf terecht gekomen door rond te neuzen op het job board van de UvA. Dit is eigenlijk gelijk mijn eerste tip: mocht je nog geen idee hebben waar je stage wilt gaan lopen? Kijk altijd even op het jobboard van de UvA. Ook als je hier niet een geschikt bedrijf vindt voor jouw stage, kan het inspirerend zijn om te kijken naar opties voor bedrijven. Uit ervaring weet ik dat het nogal overweldigend kan zijn om de zoektocht naar een stageplek te starten, zeker met de eindeloze mogelijkheden van tegenwoordig. Het jobboard is hoe dan ook een goed startpunt.
Aan het begin van mijn stageperiode waren er een paar dingen die ik gelijk heel prettig vond aan Public Cinema als bedrijf. Om te beginnen hadden ze al veel ervaring met stagiairs, waardoor alles heel goed geregeld was. Ik kreeg een werklaptop en ze kwamen verschillende spullen thuis langsbrengen om de thuiswerksituatie te optimaliseren. De verhouding van thuiswerken en op kantoor werken was heel flexibel. In principe was het de bedoeling dat je minimaal één dag aanwezig was op kantoor en verder mocht je zelf bepalen wat je het prettigste vond werken. De afwisseling hiertussen werkte voor mij heel fijn. Daarnaast viel het mij eigenlijk direct op dat P/c een heel warm en open team heeft met hardwerkende werknemers. Ik voelde mij als stagiair heel welkom en heb vrijwel nooit een afstand gevoeld tussen stagiairs en de rest van het team. Dit maakt P/c echt uniek.
Wat voor mij de grootste uitdaging was tijdens mijn stage bij P/c, was om echt uitgedaagd te worden en meer te leren over een richting binnen de ‘communicatie’ die mij het meest aanspreekt. Ik wilde voornamelijk graag meer leren over communicatiestrategieën in de praktijk. Public Cinema noemt zichzelf een communicatieadviesbureau, maar neigt meer naar een mediaproductiebureau. Er wordt heel veel geproduceerd in een korte tijd (met name video’s en animaties), waaraan vaak niet een hele communicatiestrategie ten grondslag ligt. Daarnaast was mijn stagebegeleider een allround marketeer, dus hij kon mij niet altijd begeleiden bij taken die ik graag op mij wilde nemen. Uiteindelijk heb ik dit aangekaart, waarna ik van verschillende kanten van het bedrijf passende en meer uitdagende opdrachten voorgelegd kreeg. Dit is dan ook mijn volgende tip: als je ergens mee zit, maak het dan bespreekbaar bij je stagebegeleider. Een stageperiode is een unieke kans om ervaring op te doen in de praktijk, in een richting die jou interesseert. Niet alles wat je doet zal leuk en spannend zijn, maar je moet er wel overwegend een goed gevoel over hebben.
Mijn laatste tip is om open staan voor het leren van nieuwe dingen, die misschien niet direct binnen het veld van de communicatie thuishoren. Zo heb ik spontaan de regierol vervuld bij de opnames van een aantal video’s, wat uiteindelijk misschien wel het hoogtepunt is geweest van mijn stageperiode. Een stage kan ook de uitgelezen kans zijn om een kijkje in de keuken te nemen van totaal andere vakgebieden.
Al met al heb ik mijn stageperiode als positief en leerzaam ervaren. Ik denk dat er geen bedrijven zijn waarbij je in vijf maanden alles kunt leren wat je zou willen leren binnen de communicatie. Hierop moet je dan soms je verwachtingen een beetje bijschaven, maar ook dát is leerzaam. En mocht je nou een passie voor film en/of animatie hebben, dan zou ik Public Cinema zeker aanraden voor een stage!