Waar het allemaal begon
5 maanden geleden begon ik mijn stage bij AndC media. AndC media is het bedrijf van de Nederlandse actrice, zangeres presentatrice Chantal Janzen. AndC media is een 360 graden content bedrijf, ze hebben een magazine, website, meerdere succesvolle social kanalen en nog veel meer. Toen ik begon wist ik nog helemaal niks. Ik had nog nooit bij een groot mediabedrijf gewerkt en wist eerlijk gezegd ook echt niet wat ik moest verwachten. Vol zenuwen begon ik op 4 september aan mijn bureau op de Van Woustraat in Amsterdam, aan het avontuur dat mij volledig zou onderdompelen in de wereld van media en marketing.
Mijn avontuur als marketing stagiair bij AndC
Ik werkte bij AndC als online marketing stagiaire. Het team bestond deels uit vaste werknemers maar ook uit meerdere stagiaires. Toen ik bij AndC begon was alles heel erg nieuw, een groot team met verschillende afdelingen, een nieuwe omgeving en een nieuw ritme. Ik ben vanaf het begin goed begeleid om mijn weg te vinden in het team. Een groot voordeel was dat er 9 andere stagiaires waren van andere afdelingen die deze gevoelens ook hadden in hun eerste weken. Ik kon altijd met iemand kletsen over de uitdagingen die je aangaat als je stage loopt bij een groot bedrijf. Al mijn taken werden wekelijks opgebouwd zodat ik alles op een rustig tempo kon begrijpen. Mijn vaste taken bestonden uit het bijhouden van alle data vanuit de website en socials, het opmaken van evaluaties voor de klant, het inplannen van socials, TikTok & Pinterest, het bijhouden van de website banners en nog veel meer. Na een paar weken had ik mijn vaste taken volledig door, waardoor er ruimte was voor andere taken die ik persoonlijk het leukst vond. Ik werd op de positie van TikTok gezet. Dit was een uitdaging maar vond ik echt super leuk. Ik kreeg veel verantwoordelijkheden die mij hebben uitgedaagd maar uiteindelijk ook veel hebben geleerd. Als stagiaires werden we vaak meegenomen in het bedenken van content, marketing ideeën (deze besproken we in een brainstormsessie) waardoor we ons echt een deel van het team voelden en niet zomaar een stagiaire. Wat mij ook veel geleerd heeft is dat elke dag anders is. Elke dag waren er nieuwe campagnes, nieuwe ideeën en nieuwe uitdagingen. Ik heb veel geleerd van mijn collega’s en ‘the way of work’ die het bedrijf had. Het was erg gaaf om deel uit te zijn van een team dat zulke mooie dingen neerzet.
Van fouten kan je leren
Mijn stageperiode was natuurlijk niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Ik heb in deze weken ook veel fouten gemaakt. Het doel van een stage is natuurlijk leren door je kennis in te zetten in de praktijk. Ik merkte vooral in het begin dat dit niet zo makkelijk was als ik had gedacht. Zelf ben ik een erg perfectionistisch persoon die alles heel graag goed wil doen. Als dit niet in een keer lukt, kan ik mezelf heel snel naar beneden halen. Als ik fouten maakte voelde ik me dom en dan voelde ik me een last tot het bedrijf. Mijn stagebegeleider had dit door en in een wekelijks gesprek dat we hadden zei ze me ‘je bent hier om te leren, niet om alles in één keer perfect te doen’. Als stagiaire is het logisch dat je fouten maakt, omdat het allemaal een onderdeel is van je leerproces. Ik was nog steeds perfectionistisch maar ik kon mijn plek in het bedrijf wel beter zien. Ik was minder hard voor mezelf en had hierdoor meer plezier in mijn dagelijkse werkzaamheden. Ik had van mijn fouten geleerd.
Een onvergetelijke ervaring
Al met al heb ik een ongelofelijk leuke en leerzame periode beleefd. Ik heb zoveel van de mediawereld maar ook van mezelf geleerd in deze maanden. Ik heb veel nieuwe connecties gemaakt en zoveel geleerd over marketing en al zijn ins en outs. Ik weet nu beter wat ik wel en niet leuk vind aan de marketingwereld en of ik dit later wel of niet als potentieel werkgebied wil hebben. Ik zal deze maanden nooit vergeten en zal altijd trots zijn dat ik een deel heb uitgemaakt van het AndC media team.