CW Stageblog

Stage Pathé Thuis

De afgelopen maanden heb ik stage gelopen bij Pathé Thuis op de marketing/communicatieafdeling. Pathé Thuis is een streamingdienst waar meer dan 5000 films te huur of te koop zijn.

In dit blog zal ik vertellen over hoe ik de afgelopen maanden heb ervaren en wat ik van mijn stage vond.

Allereerst heb ik mijn stage gevonden via de website mediastages.nl en heb hier gereageerd op een vacature als stagiaire op de marketing en communicatieafdeling. Vervolgens heb ik een sollicitatie gehad en hoorde ik een aantal dagen later dat ik was aangenomen. Het leek mij in eerste instantie een leuke stage omdat de marketing kant mij een nieuwe maar leuke uitdaging leek en ik een echte filmliefhebber ben. De werkzaamheden spraken mij erg aan en het hielp ook mee dat de stage in Amsterdam plaatsvond waar ik zelf ook woon.

In de eerste weken van mijn stage werden vooral de dagelijkse werkzaamheden aan mij uitgelegd. Maar ik kreeg al snel steeds meer verantwoordelijkheden waaronder het beheren van de website, de social media, contact met klanten en distributeurs van films en meer.

Hoe een normale dag er uitzag voor mij de afgelopen maanden is als volgt:
Ik kom rond 09:00 binnen en start mijn laptop op waarna ik meteen de nieuwe releases op de website check of alles hier in orde is. Denk daarbij aan of de film en trailer het doen, de ondertiteling, of de kijkwijzer klopt, of de duur klopt etc. Na dit te hebben gedaan pas ik de website aan naar nieuwe highlights. Dit zijn meestal nieuwe films die groot worden uitgelicht op het platform.

Wanneer ik dit heb gedaan open ik mijn mail en mijn slack, de interne communicatie app van Pathé Thuis, om te kijken of ik belangrijke berichten heb en beantwoord deze.
Dan heb ik op sommige dagen meetings die meestal in de ochtend plaatsvinden zoals een marketing meeting om de cijfers van de voorgaande week te bespreken en een vooruitzicht voor de huidige week.
Bij deze meeting is de hele afdeling van marketing en communicatie aanwezig en worden ook campagnes met distributeurs bijvoorbeeld problemen besproken.
Na deze meeting lunchen wij met zijn allen in de board room.

Na de lunch probeer ik al het artwork van alle films op het platform te zetten. De poster van de film die je ziet op de website en de achtergrond moet ik voor elke film in een database zetten. Dit artwork staat soms in een database van een distributeur maar moet heel vaak ook worden aangevraagd via de mail.

Verder maak ik de planning voor de films die worden uitgelicht op het Ziggo platform elke week. Ook maak ik de collecties die iedere week veranderen. Verder maak ik sociale media posts voor op FaceBook en Instagram zoals stories en posts die nieuwe films uitlichten.
Ik blijf de hele dag door bezig met het beantwoorden en sturen van mails eigenlijk tot het moment dat ik de deur uitstap rond 17:00.
Het leukste aan de stage tot nu toe is om te zien hoe het er in de praktijk echt aan toe gaat binnen een mediabedrijf en wat er allemaal bij komt kijken. Ik leer heel veel van de mensen om mij heen en vind het heel leuk dat ik steeds meer verantwoordelijkheden krijg en steeds beter word in wat ik doe.


Posted

in

by