CW Stageblog

Stage lopen bij RAI Amsterdam

Hi allemaal, begin februari begon ik met mijn stage bij de RAI Amsterdam en ik kan niet geloven dat deze te leuke stageperiode nu al is afgelopen; wat is de tijd snel gegaan en wat heb ik veel geleerd!

Ik kende de RAI eigenlijk alleen van mijn eerdere bezoeken aan het festival Kingsday, maar via een tip kwam ik vorig jaar september op sollicatiegesprek bij Interclean. Vanaf dat moment kwam ik erachter dat de RAI ook 25 eigen beurzen organiseert die allemaal in de welbekende beurshallen plaatsvinden. Interclean is een van deze eigen titels van de RAI, die eens in de twee jaar in Amsterdam plaatsvindt (volgende editie 2024) en jaarlijks in China. De grootste beurs op het gebied van schoonmaak en hygiëne telt 7 werknemers, die mij allemaal vanaf het eerste moment hebben behandeld als een waardige collega.

Het begin van mijn stage afgelopen februari begon wat hectisch, op zijn zachts gezegd. Mijn stagebegeleider is de Brand Marketing Manager (BMM) van de beurs en op de eerste dag bij de RAI kwam ik erachter dat zij vijf weken met verlof zou gaan vanwege gezondheidsproblemen. De Online Marketeer (OM) van Interclean was tot half mei aan het reizen, ook iemand die bij mijn sollicatie aanwezig was en waar ik veel zou mee zou samenwerken. Dit betekent dat bijna de gehele marketing voor 5 weken enkel zou vallen onder mij, een onervaren stagiaire. Als ik hier nu op terugkijk ben ik heel blij dat dit is gebeurd, omdat ik in deze periode veruit het meeste heb geleerd. Ik kreeg gelijk al veel verantwoordelijkheden en gelukkig heb ik, mede dankzij de hulp van BBM en OM van andere afdelingen, al deze taken succesvol af kunnen ronden.

Tijdens mijn stage heb ik mij beziggehouden met verschillende marketing taken die uitgevoerd moesten worden. Zo begon ik met het uitvoeren van deskresearch naar nieuwe partners in Azië, en al snel kreeg ik de verantwoordelijkheid om de website van Interclean China en Amsterdam te onderhouden. Ook het plaatsen van social media berichten, het ondersteunen van opnames, het doen van interviews en het schrijven van artikelen voor op de website en social media zijn taken die ik heb uitgevoerd, maar dit is nog lang niet alles! Het stageonderzoek heb ik gedaan over de podcast van Interclean, aangezien ze dit platform pas vorig jaar december hebben gelanceerd op Spotify en Sound Cloud. Uit mijn onderzoek is gekomen dat een podcast van 15 minuten significant leidt tot een hogere luisterintentie, als je dit vergelijkt met een podcast van 45 minuten.

Ongeveer drie weken voor het einde van mijn stage heb ik zelfs een baan aangeboden gekregen als Brand Marketing Executive op de Interclean afdeling van de RAI. Omdat de beurs pas in mei 2024 zal plaatsvinden en de show in China dit jaar oktober, hebben de BMM en de Directeur gevraagd of ik tot eind mei 2024 wil blijven! Ik ben zelf heel blij met deze kans en daarom raad ik de RAI ook sterk aan bij Communicatiestudenten die in de toekomst nog stage moeten lopen. Het is een grote, internationale organisatie met hele fijne collega’s om mee te werken en doorgroeimogelijkheden om in vast dienstverband te treden.


Posted

in

by