Ik heb van begin april tot en met begin juni stagegelopen bij iBOOD, een online retail bedrijf in Amsterdam-West. iBOOD biedt dagelijks een selectie van producten aan met hoge kortingen op hun website en in de iBOOD app. Het bedrijf is opgericht in 2005. De naam iBOOD staat voor “Internet’s Best Online Offer Daily”. Het hoofdkantoor is gevestigd aan de contactweg in Amsterdam-West, maar iBOOD heeft ook een vestiging in Berlijn en Poznan (Polen). Verspreid over deze vestigingen werken 110 medewerkers. Het assortiment van iBOOD is erg uiteenlopend. Dit komt doordat het aanbod op de website en in de iBOOD-app elke dag weer anders is.
Ik heb tijdens de stage voornamelijk samengewerkt met het Marketing- en het Contentteam van iBOOD. Ik heb veel geleerd tijdens de drie maanden die ik heb doorgebracht op kantoor. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd over marketing en communicatie zoals conversieoptimalisatie, A/B testing, impressies, uplift en nog allerlei andere marketing termen. Maar ik heb ook bekende termen gehoord zoals de social proof theory en customer journeys. Deze termen heb ik tijdens mijn studie bij verschillende vakken besproken.
Mijn stageonderzoek had de persuasieve communicatie als uitgangspunt. Het onderwerp van mijn onderzoek was het optimaliseren van het A/B testen door het toepassen van persuasieve communicatietheorie. A/B testen houdt in dat je twee versies van een pagina of onderdeel van een pagina van een website of app gaat testen. Je manipuleert je bezoekersaantallen op je website door de ene helft versie A te laten zien en de andere helft versie B. Versie A is dan de controle versie en versie B de experimentele versie. Bij A/B testen ben je dus bezig met het invloeden van het gedrag van je klanten, je wilt ze overhalen om bijvoorbeeld op een bepaalde knop te drukken of iets te lezen. Daarom is de link tussen mijn hoofdonderwerp, het A/B testen, en persuasieve communicatie voor de hand liggend. Door de resultaten van mijn stageonderzoek heeft het Marketing team van iBOOD meer inzicht gekregen in de manieren waarop zij het gedrag van hun klanten kunnen beïnvloeden, en welke manier het meest effectief is. Met deze kennis in handen kunnen zij voortaan sneller filteren bij de besluitvorming van een marketingstrategie.
iBOOD is een mooie plek om stage te lopen als communicatiewetenschapsstudent. Er is op kantoor sprake van een informele maar toch professionele werksfeer. Je krijgt veel vrijheid en ruimte om je werk te doen, maar wanneer nodig kun je altijd om hulp vragen. Deze manier van werken heb ik als erg prettig ervaren. Als je net als ik een student bent met interesse voor marketing is iBOOD zeker een aanrader. Ik heb in een relatief korte periode veel geleerd over marketing, marketingstrategieën en hoeveel invloed de juiste communicatie kan hebben op de marketing successen van een bedrijf. Je komt te werken met leuke en gemotiveerde collega’s, je leert veel en het staat mooi op je CV.