De afgelopen maanden heb ik stage gelopen bij de NPO in Hilversum als stagiair marketing communicatie. Ik werkte met mijn begeleider vooral voor NPO Zapp, Zappelin en NPO Klassiek. Aan het begin van mijn stage verwachtte ik dat ik te maken zou krijgen met vaste taken, zoals bijvoorbeeld een wekelijkse nieuwsbrief. Maar dit liep erg anders, omdat ik me bezighield met campagnes. In de maanden dat ik stageliep heb ik te maken gekregen met veel veranderingen, waaronder een nieuwe vormgeving van NPO Zapp en de vernieuwing van NPO Radio 4 naar NPO Klassiek. Hierbij hielp ik mee met het coördineren van bijvoorbeeld een advertentie van NPO Klassiek voor het tijdschrift ‘Luister’ voor klassieke muziekliefhebbers, of voor het Concertgebouw om dit aan te kondigen.
In mijn stage werkte ik veel met mijn begeleider aan campagnes van de merken waar ik bij betrokken was. Ik moest bijvoorbeeld zorgen dat er een briefing werd gemaakt voor een campagne. Hierin moet een plan staan voor de campagne met bijvoorbeeld ons budget en de doelstellingen. Hierna moest ik ervoor zorgen dat de juiste materialen aangeleverd werden. Hier vallen bijvoorbeeld printadvertenties onder voor in de krant, of online filmpjes voor op social media. Na afloop van een campagne moest ik een evaluatie maken. De campagnes waar ik aan meewerkte waren bijvoorbeeld de NPO Radio 4 (nu Klassiek) Klassieke Top 400, de NPO Zapp Awards, of de NPO Klassiek Filmmuziek Top 100. Hier heb ik heel veel van geleerd. Voorafgaand aan mijn stage wist ik niet heel goed wat een campagne überhaupt inhield. Nu weet ik veel meer over het opzetten en het verloop van de campagne en wat het uiteindelijke doel is geweest van de campagne. Sommige campagnes draaide meer om merkbekendheid als doel en sommige meer om aanvangstbelangstelling. Het was heel interessant om achter de schermen mee te kijken hoe het uitzetten van reclame werkt en om vervolgens je eigen campagne-uitingen terug te zien in de krant of op televisie. Ook had ik erg veel te maken met zowel interne als externe communicatie door contact te hebben met bijvoorbeeld omroepen, managements van bekende Nederlanders of andere teams binnen de NPO.
Al met al heb ik erg veel geleerd tijdens mijn stage over zowel communicatie als marketing in de praktijk. Ik heb door mijn ervaring een beter beeld gekregen wat een communicatieprofessional in de praktijk doet, en hoe verschillende communicatie teams (bvb. Corporate, continuïteit/ promotie, marketing en events) zich tot elkaar verhouden en wat hun taken zijn. Ik heb tijdens mijn stage in een erg leuk, betrokken team gewerkt en dit hielp zeker mee aan een positieve ervaring. Ik zou een stageplek bij de NPO, en in bijzonder mijn functie als stagiair communicatie/ marketing, dan ook erg aanraden omdat het zowel erg leuk als leerzaam is.
Tijdens mijn stage heb ik ook onderzoek gedaan. Het onderzoek ging over het veranderende medialandschap met alle toenemende commerciële video-on-demand diensten. Mijn onderzoeksvraag was: ‘In hoeverre is er een verband tussen de mate van tijd die jongeren (18-30) doorbrengen aan het kijken naar commerciële VOD-diensten en de attitude ten opzichte van de NPO?’. Uit het onderzoek bleek dat er een zwak, maar significant verband bestond tussen de twee. Het was erg interessant om dit te onderzoeken, gezien het hedendaags natuurlijk erg relevant is. De NPO zou nu kunnen kijken in de uitkomsten van het onderzoek en de vragenlijst waardoor een (eventuele) lage attitude zou kunnen komen, en hier beter op inspelen. En gezien er geen overduidelijk sterk verband is, kan de NPO zich blijven richten op wat haar onderscheidt van de rest.
Leave a Reply