Hi stageblog lezer! Mijn naam is Sarah Uijterwaal en van 12 september 2022 tot en met 27 januari 2023 (de laatste loodjes zijn dus begonnen) heb ik stage gelopen bij communicatie adviesbureau The Valley in Amsterdam. Hun specialiteit is het creëren van complete customer journeys. Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft The Valley veel verschillende specialisten, waaronder strategie. Op deze afdeling heb ik zelf mijn stage gelopen. Onder begeleiding van hoofd strategist Gijs ten Buuren heb ik aan veel projecten mogen mee werken, waaronder klanten als Hertog Jan, A. Vogel, Dille & Kamille en Tripel Karmeliet. Belangrijk om te weten is dat de voertaal op de werkvloer Engels is, dit was in het begin even wennen maar ‘practice makes perfect’! De sfeer op de werkvloer is trouwens echt super! Iedereen is heel open en doet oprecht de moeite je te leren kennen. Dit was in mijn geval echt een groot pluspunt omdat ik zelf in nieuwe situaties soms een beetje terughoudend kan zijn. Dit was ook de grootste feedback die ik kreeg na mijn eerste evaluatie. Ik mocht meer mijn stem laten horen tijdens meetings. Alhoewel het een struikelblok blijft, heeft de sfeer bij The Valley mij hierin zeker positief beinvloedt.
Werkzaamheden:
Tijdens mijn stage heb ik veel verschillende facetten van het vak strategie leren kennen. Dit betekende dat ik veel uiteenlopende taken kreeg. Ik heb onder andere gewerkt aan persberichten, creatieve briefings, customer journeys, markt onderzoek, merk analyses en conceptontwikkeling. Aangezien mijn begeleider bij veel projecten betrokken was, mocht ik vaak presentaties bijwonen en mee naar afspraken buiten het kantoor. Bij één project ben ik vanaf het begin betrokken geweest, hierdoor heb ik het hele proces meegekregen wat een goed beeld gaf van hoe een longterm project er uit kan zien. De betreffende klant kwam binnen voor een gehele rebranding (verder mag ik er weinig over zeggen omdat het nog steeds een lopend project is). Ik ben heel benieuwd wat hieruit gaat komen!
Onderzoek:
Voor mijn onderzoek heb ik me gericht op een van de recentste camapgnes die The Valley heeft mogen ontwikkelen, namelijk: ‘Dingen die er toe doen’, voor Dille & Kamille. Hierbij heb ik onderzocht of deze campagne impact heeft gehad op de brand image. Specifiek voor dit merk is het een interessant vraagstuk omdat ze normaliter pleiten voor duurzaamheid en tegen grootschalige campagnes zijn. Dus hoe reageren de huidige klanten als ze plotseling wel met een dergelijke campagne worden geconfronteerd? Ik heb uiteindelijk kunnen concluderen dat de campagne een positief effect heeft gehad op de brand image! Dit was een mooie conclsuie voor The Valley.
Aanbevelen of toch niet?
Ik denk dat The Valley een ontzettend leuke en interessante stageplek is. Dit gezegd hebbende moet het, zoals bij iedere stage, wel bij je passen. Als je echte interesse hebt in het onderzoeken van merken en hun specifieke problemen dan is dit de plek voor jou! Ook ben ik van mening dat het lopen van een stage bij een bureau zoals The Valley je een goed inzicht geeft in wat er allemaal mogelijk is binnen de communicatie. Voor mij heeft deze periode mij duidelijk gemaakt wat ik wel en niet leuk zou vinden om later te doen. Dat gezegd hebbende is de begeleiding hier goed en wordt je echt als mede-collega behandeld. Op dit moment zijn ze niet specifiek op zoek naar een strategie stagair, maar ze hebben wel anderen vacaturen open staan (https://the-valley.homerun.co/internships-in-the-valley/en). Dus wordt jij warm van diepte analyses van merken, dan is dit de plek voor jou!
Leave a Reply