Wat wil je uit je stage halen? Ik wilde vooral heel veel leren en daarbij blij naar werk gaan en een ‘echte leuke stage’ hebben. Dit is mij gelukt.
Het bedrijf
Als broekie en eigenlijk nul praktische kennis kwam ik terecht bij een super jong en snel groeiend online marketing bureau: The Alphabet Group.
The Alphabet Group bestaat uit verschillende labels. Ik liep stage bij het label Cowboys, gericht op recruitment marketing. Cowboys is een zusterbedrijf van Driivn en Boest. Driivn is gericht op performance marketing en Boest is gericht op evenementen. Tijdens mijn stage zijn er drie extra labels bijgekomen: Rebelle Amsterdam, FlikFlak en LabelNone. Rebelle is een sieradenmerk, FlikFlak is gericht op TikTok en LabelNone ook een online marketingbureau, maar dan gelegen in Valencia. Iedereen werkt op één kantoor en iedereen werkt dan ook samen met elkaar: marketeers van Driivn zetten bijvoorbeeld campagnes op voor Rebelle; Cowboys en Boest hebben gedeelde klanten maar dan met andere soorten campagnes; en het designteam werkt voor elk label.
Mijn werkzaamheden
Ik liep stage bij het campagneteam van Cowboys. Bij het campagneteam ga je echt aan de knoppen draaien. Je krijgt een klant, een budget en een briefing voor welke kanalen je moet inzetten. Vervolgens zette ik deze campagnes op op kanalen als Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Snapchat, Google en YouTube. Daarna ben ik verantwoordelijk voor het monitoren van de campagnes, het rapporteren van de resultaten en het tussentijdse contact met de klant. Deze stage is wat technischer en meer data gedreven. De advertenties die jij dus op jouw sociale media voorbij ziet komen, zou ik opgebouwd kunnen hebben van begin tot eind.
De cultuur
Ik werd onwijs in het diepe gegooid: probeer maar wat en kijk maar hoe en of het werkt. Zoek het eerst zelf uit in plaats van alles vragen. Ik kreeg heel veel verantwoordelijkheid, maar dus ook vertrouwen. Hierdoor leerde ik in een korte tijd onwijs veel en groeide ik ook echt mega hard.
Super cliché, maar work hard, play hard was toch wel echt de rode draad bij mijn The Alphabet Group. Naast het keihard werken, was het ook onwijs leuk. Allereerst waren er 6 andere stagiaires verdeeld over de verschillende labels, waardoor ik niet ‘als enige’ was. Daarnaast waren een aantal collega’s even oud als ik en de rest scheelde ook niet veel: veel overeenkomsten dus. Heel gezellig dus en totaal niet stoffig. Veel (heel veel) borreltjes gedaan. Van uit de hand gelopen vrijmibo’s tot compleet verzorgde avondjes, omdat het target was gehaald. Doordat Boest de online marketing van evenementen doet, zijn wij met het team ook vaak naar festivals en feestjes geweest. Denk hierbij Amsterdams Verbond, Terassen festival, Mysteryland en nog veel meer.
Ook gaat het bedrijf een weekend naar het buitenland als het halfjaartarget gehaald wordt en is er elk jaar een 3-wekelijkse workation. Dit is echter alleen voor fulltimers en niet de stagiaires. Maar…als je je stage goed doet, je lekker in het team ligt en het werk natuurlijk vooral leuk vindt, kan er gevraagd worden of je blijft. Dit is bij mij gebeurd en ik kom dan ook net terug van een weekend met het team. Ik heb nog nooit zoveel gedaan in zo’n korte tijd, op weinig slaap en met veel alcohol in mijn bloed… (;
Kortom, een top tijd gehad die ik nu voortzet. Inmiddels zit ik hier al bijna een jaar en kan ik zeggen dat ik echt een beroep heb geleerd en kan: ik ben een Online Recruitment Marketeer.