Hoi allemaal,
Ik ben Joost Illy en via deze stageblog wil ik jullie graag meenemen in mijn tijd als stagiair bij ICM Opleidingen en Trainingen. Dat dit bedrijf jullie niks zegt zou goed kunnen, ICM focust zich namelijk vooral op werkend Nederland waarbij de doelgroep vooral 30+ is. ICM biedt meer dan 250 opleidingen en trainingen aan zoals coachingsopleidingen, marketingtrainingen, cursussen voor leidinggeven en nog veel meer. Ik ben bij dit bedrijf beland omdat ik hier al werkte bij een andere afdeling. Ik was altijd al enorm geïnteresseerd in marketing en toen de kans zich voordeed om hier een stage bij de marketingafdeling te lopen greep ik die met beide handen aan.
In september ben ik meteen begonnen met het lopen van stage bij ICM. Ik belandde in een marketingteam van 8 medewerkers en één stagiair. Aan het begin van de stage ben ik vooral bezig geweest met het schrijven van artikelen voor ICM. Deze artikelen gingen over allerlei verschillende theorieën en begrippen, met als doel voor ICM om mensen en potentiële klanten naar de ICM-site te trekken. Los van het schrijven van artikelen kreeg ik ook te maken met SEO (Search Engine Optimization). Het ging er hierbij vooral om dat ik ervoor zorgde dat de artikelen die ik schreef zo hoog mogelijk op Google kwamen te staan (hoger in Google = meer lezers = meer potentiële klanten). Om hier wat meer wat meer kennis over te krijgen kreeg het hele marketingteam een SEO-training om hierop te verbeteren als bedrijf zijnde. Hier kon ik gratis en voor niets aan mee doen wat natuurlijk perfect uitkwam. Verder ben ik ook veel bezig geweest met concurrentieanalyses waarvan ik er ook eentje moest presenteren Ik ben veel betrokken geweest met meetings, vergaderingen en andere overleggen. Ik heb geprobeerd een proactieve houding aan te nemen om zoveel mogelijk te leren nu ik toch stage loop. Wat betreft mijn onderzoek; deze presenteer ik volgende week aan het marketingteam. Hierin zal ik vertellen over het onderzoek en wat de interessante resultaten zijn. Het onderzoek is eigenlijk prima verlopen al was SPSS wel een uitdaging, maar dat zullen jullie allemaal vast herkennen.
Ik heb tijdens mijn stage enorm veel geleerd. De wereld van marketing is voor mij opengegaan en heeft me enorm geboeid. Ik heb, zoals waarschijnlijk wel meer studenten, flink moeten wennen aan de fulltime stage waarbij je vijf dagen in de week bezig bent. Maar goed, daar moeten we binnenkort bijna allemaal aan geloven ben ik bang. Ik heb tijdens mijn stage een enorm leuke maar vooral ook leerzame tijd gehad. Ook heb ik geprobeerd mijn tijd hier een stuk leuker te maken door actief mee te doen met borrels en andere activiteiten buiten het werk om en dat heeft gewerkt en dat raad ik dan ook iedereen aan om ook te doen.
Ik hoop dat jullie wat met deze ervaring kunnen en voor iedereen die nog even moet; heel veel plezier!