Hallo allemaal, mijn naam is Tim en via deze weg deel ik mijn ervaringen tijdens mijn stage bij Searchlab. In eerste instantie had ik niet echt een idee in wat voor richting ik stage wilde gaan lopen. Na een gesprek met iemand uit de communicatiewereld ben ik erachter gekomen dat online marketing misschien wel iets is waar ik geïnteresseerd in zou kunnen zijn. Met deze kennis ben ik op zoek gegaan naar online marketingkantoren, het liefst in Amsterdam, en gelukkig heb je daar nogal wat van. Ik ben mijn CV gaan sturen naar bedrijven die een vacature stagiair online marketing hadden staan op de site. Na een aantal bedrijven die niet reageerde ben ik bij twee bedrijven op gesprek gegaan en achteraf is de conclusie getrokken dat dit niet de juiste plek was, zowel van hun kant als die van mij. Toen ik bij Searchlab kwam voelde het meteen goed en gezellig, even later belde de eigenaar van het vier man sterke bedrijf mij op dat ik de stageplek had gekregen.
Zoals gezegd is Searchlab een klein online marketingbureau in Amsterdam, gelegen aan het John M. Keynesplein. Ze houden zich vooral bezig het opzetten, coördineren en analyseren van advertentiecampagnes op Google, Facebook, LinkedIn en andere sociale mediaplatformen. Dit doen ze voor allerlei soorten klanten, van kinderdagverblijven tot internationale recruitment bedrijven. Ik zit nu in mijn zevende week van de stage en het bevalt mij tot nu toe erg goed. Eerst werd mij geleerd hoe Google Ads en Editor in elkaar zit, maar ook hoe Facebookadvertenties werken, wat weer een ander systeem is. Hetzelfde geldt voor LinkedIn. Ik houd mij nu vooral bezig met de drie bovengenoemde platforms en weet daar al aardig mijn draai te vinden. Elke dag staan er verschillende soorten taken op de planning die mijn begeleider of iemand anders binnen het bedrijf erop hebben gezet. Deze taken lopen zeer uiteen, van advertentieteksten schrijven tot experiment advertenties opzetten. Deze taken kunnen dan ook ofwel 10 minuten duren ofwel een paar uur. Alle taken die ik uitvoer zijn in dienst van verschillende klanten. Het kan dus zijn dat je per dag soms wel met taken bezig bent voor zeven verschillende klanten. Door deze taken dagelijks uit te voeren leer ik ook steeds meer over het vak, de werkwijzen en de programma’s waarmee we werken. Het is ook best leuk om te zien dat je in eigenlijk een best korte tijd veel nieuwe dingen kan leren.
Voor de komende weken is het vooruitzicht om door te werken op de manier zoals ik nu bezig ben; met allerlei taken voor verschillende klanten. Maar ik heb inmiddels ook de taak gekregen om de zichtbaarheid van Searchlab zelf te verbeteren. Hiermee bedoel ik de zichtbaarheid op Google als mensen in de buurt zoeken naar de diensten die Searchlab aanbiedt. Dit is een leuke en leerzame uitdaging. Daarbij is het ook leuk om een taak te hebben die echt alleen ik uitvoer.
Na deze zes/ zeven weken kan ik wel concluderen dat ik goed op mijn plek zit bij Searchlab en ik ga de komende weken met veel plezier tegemoet. Al met al is dit dus een aanrader als je op zoek bent naar een stage online marketing. Naast dat het leerzaam is, is het ook erg gezellig om met het hele bedrijf in een ruimte te zitten en vragen te kunnen stellen aan iedereen wanneer je maar wilt. Naast het werk is er ook altijd ruimte voor wat lol en een drankje.
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn ervaringen te lezen.