Vijf maanden geleden startte mijn avontuur bij Hearst Netherlands, uitgever van tijdschriften zoals ELLE NL, Cosmopolitan, Harper’s Bazaar, JAN, Quote, National Geographic, Men’s Health en meer. Ik heb Hearst als stageplek gekozen, omdat ik de mediawereld en de tijdschriftenbranche in het bijzonder erg interessant vind. Hearst is meer dan een uitgeverij van traditionele tijdschriften, Hearst presenteert internationale topmerken.
Als Communicatie stagiaire heb ik me beziggehouden met interne, externe en B2B communicatie. Ik verzorgde o.a. nieuwsbrieven, maakte de activiteitenkalender, beheerde de corporate website en voerde een onderzoek uit naar het optimaliseren van het intranet.
Daarnaast heb ik meegeholpen bij fantastische events zoals de Cosmopolitan Sleepover in Rotterdam, de Harper’s Bazaar Bussiness Club leiderschapswandeling en de Cosmopolitan Summer Party. Ik hielp bij de opbouw van de events, ontving gasten en hielp bij het programma. Het helpen bij events hoorde eigenlijk helemaal niet bij mijn werkzaamheden als communicatie stagiaire, maar ik deed dit ernaast omdat ik het erg leuk vond. Via deze events heb ik veel mensen leren kennen en het was bijzonder om mee te kunnen helpen bij de verschillende merken.
Tijdens mijn stage heb ik geleerd om zelfstandig mails, nieuwsbrieven en LinkedIn posts te schrijven vanuit de Hearst huisstijl. Daarnaast heb ik in de praktijk gezien hoe belangrijk goede interne communicatie is voor een bedrijf. Voor mijn onderzoek heb ik me gefocust op het optimaliseren van het intranet (centraal platform voor informatie). Aan de hand van diepte-interviews heb ik de behoefte van medewerkers m.b.t. het intranet in kaart gebracht. Hearst gaat de uitkomsten van het onderzoek gebruiken bij het herinrichten van het intranet.
Een stageperiode is een echte aanvulling op je studietijd, naast de 1,5 jaar aan werkgroepen en theorie krijg je nu de kans om een kijkje te nemen in de praktijk bij een mediabedrijf. Tijdens deze periode werk je niet alleen aan je leerdoelen, maar je leert jezelf ook beter kennen. Je krijgt veel verantwoordelijkheid en komt erachter welke taken je leuk vindt, waar je goed in bent en waar je minder goed in bent, van fouten die je maakt leer je veel. Ik raad aan om op tijd op zoek te gaan naar een stageplek en een functie te kiezen die aansluit bij jou beoogde loopbaan. Dit maakt je stage een stuk leuker en daarbij is het een mooi startpunt van je carrière.
Hearst Netherlands is een uitstekende plek om stage te lopen en een kijkje te krijgen in de praktijk bij een internationaal en crossmediaal bedrijf. De afgelopen vijf maanden heb ik enorm veel geleerd en heb ik een groot netwerk opgebouwd. Hearst heeft een bijzondere en fijne sfeer. Als communicatie stagiaire ben je verbonden met vrijwel elke afdeling waardoor je een goed overzicht krijgt van de organisatie, van ELLE tot Women’s Health tot de HR-afdeling, je staat met iedereen in contact. De stage als communicatie stagiaire bij Hearst Netherlands raad ik al mijn mede studenten ten zeerste aan! Ben je creatief, houd je van schrijven en spreekt de mediawereld en in het bijzonder de tijdschriftenbranche je aan? Dan is Hearst Netherlands de perfecte stageplek voor jou!