De makkelijkste weg door de stad dat is het uiteindelijke doel van deelscooter bedrijf Check Netherlands B.V., en hier zijn ze ook hard mee aan de slag. Meer dan twee jaar geleden, een maand voor de pandemie van start ging, zijn ze gestart in de steden Amsterdam & Rotterdam als tweede deelscooter aanbieder. Ondanks deze moeilijke start hebben ze het mij betreft de markt volledig veroverd en veranderd.
In het kort kan je momenteel met Check in meer dan 10 steden in Nederland & Duitsland een scooter huren en deze binnen een afgebakend gebied ook weer de rit beëindigen, hier zitten geen abonnementskosten aan verbonden. Je betaald bij Check 0,50 cent opstartkosten waarna je 0,25 cent per minuut betaald om te rijden en daarnaast kan je je scooter voor 0,10 cent parkeren (ook buiten het servicegebied).
Tijdens mijn stage heb ik verschillende kanten van het bedrijf mogen ervaren, wat mij veel nieuwe inzichten heeft gegeven. Ik begon bij Check als support medewerker oftewel bij de klantenservice. Alle communicatie gaat via de chat, de mail of via een webformulier op de website, dit komt omdat deze communicatiemanier veel efficiënter is dan een telefonische klantenservice. Zo zou ik ook de gehele insteek van Check willen omschrijven; zo efficiënt mogelijk.
Tijdens je shift van 5 uur is het gebruikelijk om 100 tickets, oftewel 100 individuele gebruikers te beantwoorden. Als je dit vaak doet gaat je snel patronen zien, dit zag ik voornamelijk bij gebruikers en niet-gebruikers die klaagde over verkeerd geparkeerde scooters. Zo kwam ik ook op het idee voor mijn stageverslag: Hoe kan Check het beste klagende niet-gebruikers benaderen wanneer zij met een klacht komen?
Ik heb veel geleerd van dit onderzoek, maar het meeste heb ik geleerd uit de ervaringen die ik heb opgedaan bij Check. Wat mij het meest is bijgebleven en wat mij betreft een herhalend thema bij alles wat ik tot nu toe bij Check heb geleerd. Dat is dat het opzetten van het process het meest belangrijk is voor een goede uitvoering van wat je daadwerkelijk wilt bereiken. Laat mij dit nader uitleggen aan de hand van wat ervaringen van tijdens de stage:
Naast support agent mocht ik het gehele boete proces begeleiden; dit begon met een stuk of 80 boetes per week en is inmiddels uitgegroeid tot een proces van meer dan 200 boetes per week. Dit proces moet secuur verlopen, anders krijg je aanmaningen binnen en dit kost natuurlijk geld. Daarom heb ik een systeem uitgedacht en een handleiding hiervoor geschreven zodat dit zo efficiënt en foutloos mogelijk verloopt. Hierbij is het process dus super belangrijk.
Ik heb ook verschillende keren geholpen met het inschrijven van scooters, dit is een meerdelig proces wat erg veel tijd kost. Ook dit process is op voorhand bedacht waar veel excellijsten aan te pas komen. Ook hierbij is het uitgedachte proces van belang op een goede uitkomst.
Als laatste heb ik mogen meehelpen met het organiseren van het eerste Check festival! Ook zonder al dit voorbereidende werk was het nooit zo een groot succes geweest. Zo hebben we een goodie bag samengesteld met allerlei merchandise waaronder een pak kaarten van Check. Dit was mijn grootste inbreng bij het maken van de goodie bag (waar ik erg trots op ben!). Ook hierbij was uitgedachte proces wat hieraan vooraf ging van belang op een goede uitkomst. Dit is dus een erg grote les voor mij geweest.
Wat ik heel leuk vond aan dit festival was dat voor mijn gevoel alle harde werken bij elkaar kwam op één event. Zowel alle leuke collega’s die ik heb ontmoet en heb leren kennen, hoe ik het festival op een voorspoedige manier heb kunnen laten verlopen, het pak kaarten wat ik heb meehelpen creëren en als laatste het eind en het begin van een mooie periode binnen Check!