Ik liep 5 maanden stage bij PR- en communicatiebureau Fitzgerald. Aan het begin had ik al door dat het leven/werk in de bureauwereld hectisch is: harde deadlines, taken die plots bijkomen springen, snel schakelen tussen verschillende mensen en werkzaamheden. Als stagiaire blijf je elke dag nieuwe dingen leren waarbij het dus ook belangrijk is dat je vragen blijft stellen. Ondanks de drukte heb ik altijd het gevoel gehad dat ik mijn collega’s kon ‘storen’ met mijn vragen: iedereen stond altijd klaar om kennis met mij te delen.
Mijn takenpakket was erg veelzijdig, maar in principe begon een project altijd met een briefing. Een collega legde dan het concept aan mij uit en ook de strategie die toegepast zou worden. Hierbij hoort ook altijd een briefing document dat ik altijd rustig door kon nemen. Vervolgens was het aan mij om een perslijst op te stellen. Dit onderdeel is erg leerzaam, aangezien er veel onderzoek gedaan moet worden naar media en journalisten. Een goede introductie van het Nederlandse medialandschap dus. De volgende stap was om een pitch te schrijven die gebruikt zou worden om journalisten en redacties te benaderen. Meestal deed ik dat per mail, maar soms moest ik ook bellen om te pitchen. Als een pitch uitgezonden is, dan staat de mailbox in een mum van tijd op springen. Ik was dan veel bezig met contact onderhouden met redacties, vragen beantwoorden van journalisten, follow-up mails uitsturen en bepaalde kwesties navragen bij de klant. Kortom, het was veel terugkoppelen en contact onderhouden. Ondertussen was ik ook dagelijks bezig met monitoren om te kijken of er publicaties uit de pitches zijn gekomen. Dit hield ik bij in een excel document waarin ik het bereik, sentiment en de PR-waarde in kaart bracht. Deze stap is essentieel, omdat we dit aan onze klanten laten zien. Tijdens de stage heb ik ook uiteindelijk mijn eigen persbericht mogen schrijven onder begeleiding van mijn supervisor. Dit was erg waardevol, omdat ik hier heel veel van heb geleerd. Daarnaast heb ik ook een aantal keren mogen presenteren op kantoor. Ik heb presenteren nooit leuk gevonden, maar doordat ik waardevolle feedbackpunten heb mogen ontvangen, moet ik zeggen dat ik het nu stiekem wel mis om te doen. Naast al deze taken heb ik ook andere dingen gedaan, geen dag was hetzelfde. Ik was bijvoorbeeld ook (deels) verantwoordelijk voor de socials: Instagram en LinkedIn.
Wekelijks had ik een check-in met mijn supervisor en we hadden natuurlijk ook evaluatiegesprekken. Ik mocht mee sporten, borrelen, uiteten etc. Dus ik was echt onderdeel van het team. Ik ben mijn oude collega’s zeer dankbaar voor alle kennis en gezelligheid! Een stage bij Fitzgerald raad ik mijn medestudenten absoluut aan. Ik vond het jammer dat mijn stageperiode voorbij was, maar ik had wel het gevoel dat het niet het einde was, maar juist het begin van mijn carrière in de communicatiewereld.