Allereerst wat context: Publicis Groupe is een van de grootste communicatieadviesbureaus ter wereld. Samen met de WPP Group, en Omnicon Group vormen ze de top drie. Ik ging voor Publicis bij het PR & Influence team (voorheen MSL) aan de slag.
Niet zeker wat ik precies wilde doen als stage ben ik op zoektocht gegaan op LinkedIn. Na meerdere sollicitatiebrieven de deur uit gestuurd te hebben kwam ik de advertentie van Publicis tegen. Zij zochten een PR medewerker. PR was, na 2,5 jaar communicatiewetenschap gehad te hebben, vooralsnog een redelijk vage term voor mij. Na wat research realiseerde ik me wat Publicis voor een bedrijf was, en dat ik, mocht ik aangenomen willen worden, echt mijn best moest doen. Maar, het is me gelukt.
Nu zijn we zes maanden verder. Hoe kijk ik er op terug?
Werkzaamheden
Als PR consultant ben je de schakel tussen een organisatie en de media. Jij moet er voor zorgen dat er zo veel mogelijk positieve media-aandacht voor jouw klanten ontstaat, en dat negatieve meda-aandacht wordt behandeld. Publicis heeft meerdere grote klanten waar wij PR consultancy aan hebben geleverd.
Persberichten zijn een groot onderdeel geweest van mijn werkzaamheden. Ik heb perberichten vertaald en deze nieuwswaardig gemaakt voor de Nederlandse media. Naast persberichten heb ik ook de volledige verantwoordelijkheid gehad voor het sturen van ‘newsflashes’. Dit zijn berichten van nieuwe producten/collecties/films (afhankelijk van de klant) waar een pakkende tekst bij moest. Deze werden vervolgens naar journalisten gestuurd met de hoop dat deze werden opgepikt. Na het uitsturen van persberichten en ‘newsflashes’ was het aan mij om de coverage hierover te monitoren en te rapporteren.
Ook heb ik veel verantwoordelijkheid gehad bij influencervoorstellen. In de PR wereld wordt er veel met influencers gewerkt aangezien zij een directe verbinding zijn met de consument. Het is van belang dat influencers congruent zijn met het product en passen bij het merk. Wanneer dit niet het geval is wordt de post gezien als minder betrouwbaar en kan dit negatieve gevolgen hebben op de prestatie hiervan. Dit was goed te zien bij het analyseren van de resultaten.
Een van onze klanten heeft veel kritiek en klachten gehad in de tijd dat ik er stage liep. Hier is veel over in de media verschenen. Aan ons was de taak om deze media-aandacht recht te trekken, en om te zetten in positieve aandacht. Hiervoor heb ik meegeholpen aan het schrijven van een PR-plan, waarin de huidige situatie en de toekomstige werd omschreven, en een voorstel gedaan werd over hoe de klant daar kon komen, bijvoorbeeld door nauw contact te zoeken met journalisten. Daarnaast hebben we met events en persberichten er voor proberen te zorgen dat de schade minimaal bleef, door de media eigenlijk af te leiden en te laten schrijven over andere aspecten van het bedrijf.
Reflectie
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het werken bij Publicis niet altijd even leuk vond. Maar, dit ligt misschien meer bij mij. PR blijkt niet het vakgebied te zijn waar ik gelukkig van word. Ik vond veel van de werkzaamheden redelijk opervlakkig, en ik kon er weinig creativiteit in kwijt. Ik vind het interessant om mee te denken met een bedrijf, en dit kon eigenlijk alleen wanneer we een plan aan het schrijven waren. Desalniettemin is het zeer interessant geweest om te zien hoe een bedrijf van dit kaliber functioneert, en heb ik zeker wel een leuke tijd gehad. Ook het hebben van veel verantwoordelijkheid heeft me veel geleerd over hoe ik zou moeten functioneren in een corporate omgeving, iets wat ik zeker kan gebruiken in de toekomst.