6 maanden lang, van eind augustus tot midden januari, heb ik mij omgeven in de PR-wereld binnen MaisonPR. Het is bijzonder om het influencerleventje van A tot Z mee te mogen maken. Je neemt als buitenstaander namelijk “een kijkje achter de schermen”. Wij koppelen een influencer aan één van onze merken als we een leuk haakje zien en zien deze content vervolgens terug op sociale media. Er zijn 3 afdelingen binnen MaisonPR: beauty, lifestyle en fashion. Mijn taken op kantoor waren voornamelijk het verzendklaar maken van pakketjes, contact onderhouden met pers & influencers en persberichten & newsflashes maken binnen de tak beauty. Er is 1 ruimte waar alle collega’s aan het werk zijn dus je hebt al gauw door wat de andere collega’s van de andere afdelingen aan het doen zijn. In ons kantoor hebben wij ook een showroom met alle merken die wij vertegenwoordigen. De pers & influencers kunnen spontaan langskomen en dan maken wij even een praatje over de nieuwe lanceringen en geven wij ze producten mee in ruil voor content.
Mijn allereerste event die ik samen met mijn begeleider op kantoor en links op beide foto’s, heb mogen organiseren was van het haarverzorgingsmerk Moroccanoil bij Republiek Bloemendaal. Moroccanoil vroeg ons een event te organiseren voor de nieuwe hair & bodymist: Brumes du Maroc. In de ochtend was er een brunch voor de pers en in de middag was er een lunch voor de influencers. De output van dit event was enorm; veel publicaties in zowel online, print en sociale media. Aanwezigen op het event waren namelijk lyrisch over de geur van de nieuwe lancering.
Het onderzoek dat ik nu aan het schrijven ben gaat over de mogelijke samenhang tussen de mate van duurzaamheid in Instagramposts met de engagement rate van consumenten van de twee haarverzorgingsmerken die wij binnen Nederland mogen vertegenwoordigen: Aveda & weDo/. Beide merken zetten zich in voor duurzaamheid en laten dit ook in een bepaalde mate zien op hun Instagramaccounts. Hieronder een foto van het vierde event dat ik heb mogen mede-organiseren voor het nieuwe en volledig eco-ethische haarverzorgingsmerk weDo/.
Na 2 maanden stage gelopen te hebben, werd mij een baan aangeboden als junior PR assistente beauty vanaf februari 2022 voor twee dagen per week! Deze kans heb ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan. Deze stageplek zou ik iedereen aanraden die zijn stappen wil maken binnen PR en als je ervan houdt om niet de hele dag stil te zitten 🙂 Het is namelijk nooit stil op kantoor!