Een stage zoeken was ingewikkelder dan ik dacht, niet per se door weinig aanbod of iets dergelijks, maar vooral door de keuzes waar je voor staat. Wil je bij een groot of een klein bedrijf stage lopen? Wil je veel verantwoordelijkheden of laat je je liever leiden? Werk je graag in een team of werk je liever zelfstandig? Op welke afdeling zou je stage willen lopen? Hoelang wil je stage lopen? Etc. Daarnaast spookte de gedachte nog door mijn hoofd wat een bedrijf nou eigenlijk aan mijn hulp had, ‘want ik ben maar een student’. Maar, na al deze vragen en twijfels getrotseerd te hebben lukte het mij een marketing stage bij Unilever binnen te slepen. Hier gingen een aanmeldingsprocedure (met motivatie e.d.) en twee kennismakingsgesprekken aan vooraf. Uiteindelijk begon ik op 1 maart 2021 aan mijn stage van 6 maanden als marketing stagiaire.
Mijn stage begon met het ophalen van mijn laptop op kantoor gevolgd door een overdracht van drie dagen van de vorige stagiair. Covid-19 speelde helaas nog een grote rol, dus het grootste deel van mijn stage heb ik thuis gewerkt. Toch mocht dat de pret niet drukken. De overdracht ging heel vlot en ik begreep al snel wat van mij verwacht werd en hoe ik dit moest doen. De weken daarop stonden nog veel in het teken van kennismaking en mijn weg binnen het bedrijf vinden. Als je aan Unilever denkt, denk je natuurlijk snel aan het grote internationale bedrijf met een ontelbaar aantal werknemers, maar daar heb ik weinig van gemerkt. Ik liep namelijk stage bij de tak Unilever Food Solutions (UFS), dit onderdeel van Unilever richt zich op food professionals, dus niet de consument zoals jij en ik in de hun producten bij de Albert Heijn kopen. Dit onderdeel bestond uit zo’n 70 werknemers, maar hier werd ook weer onderscheid gemaakt in allerlei teams. Zo bestond het marketing team uit zo’n 15 werknemers, waarin weer onderscheid werd gemaakt in verschillende werkzaamheden. Dit betekende dat ik uiteindelijk vooral werkzaam was in een team van zes. Dit team heet Operator Lifecycle en focust zich op de algemene content die verspreid wordt naar de klanten van UFS, hier wordt dus gekeken naar de campagnes die worden gevoerd vanuit UFS. Daarbij kan je denken aan de e-mails die hiervoor moeten worden opgesteld, de artikelen die op de website moeten komen, de sociale media posts en eventuele afbeeldingen en video’s die moeten worden gemaakt. Iedere twee weken gaat er een nieuwe campagne uit, dit varieert van een kleine campagne over een trendartikel tot een grote campagne over de lancering van een nieuw product. Hierdoor schommelde het ook nog wel qua drukte per week, de ene week werd je to-do-lijst alleen maar langer en de andere week had je eigenlijk tijd over.
Het was heel leerzaam om binnen dit team stage te lopen, want mijn hulp was bij alle bovenstaande elementen nodig. Ik ben dus bezig geweest met het maken en online zetten van artikelen, maar ook met het brainstormen over nieuwe content. Ook kreeg ik veel vrijheid in mijn taken, zo moest ik drie keer week iets op de sociale media kanalen te plaatsen wat ik zelf mocht invullen en afbeeldingen of banners mocht ik ook grotendeels zelf vormgeven. Daarnaast heb ik ook goede contacten opgebouwd met mijn collega’s, ondanks het feit dat bijna mijn hele stage online was. Bijna iedere dag stonden er wel een paar meetings ingepland, waardoor je vaak contact had met elkaar. De rest van de communicatie verliep via mail of Teams, wat ook erg informeel was. De sfeer was laagdrempelig waardoor je altijd je vragen kon stellen, maar dit was ook ideaal voor wederzijdse feedback momenten. Maar het was vooral ook erg gezellig, zo werden er vaak speciale dagen georganiseerd waarbij veel plenaire meetings waren met grappige activiteiten. Er werd bijvoorbeeld best vaak een live kookworkshop gegeven, wij kregen dan vooraf ingrediënten opgestuurd en dan konden we via Teams allemaal tegelijk hetzelfde recept maken wat door een van de UFS chefs werd voorgedaan. Je merkte dus wel aan alles dat Unilever een goed georganiseerd bedrijf was, van de communicatie met HR tot het opsturen van producten, het klopte wel allemaal. Dat maakte het werken binnen zo’n bedrijf ook gemakkelijker.
Al met al heb ik mijn stage heel prettig ervaren. Ik heb hard gewerkt en heel veel geleerd, maar ik heb het nooit zwaar gevonden. Het was altijd te relativeren of te compenseren met de leuke dingen er omheen. Ook ben ik er achter gekomen dat je helemaal niet bang hoeft te zijn voor het feit dat je wellicht ‘niets toevoegt’ aan een bedrijf, want je voegt altijd iets toe door de extra handen die je biedt of de frisse blik waarmee je binnenkomt. Daarom is het ook echt goed om assertief te zijn en niet terug te deinzen voor opdrachten of uitdagingen, want daar leer je alleen maar meer van. Ik ben er zeker achter gekomen dat je van praktijk ervaring toch echt het meest leert. De zes maanden zijn voorbij gevlogen, waarna ik het zelfs nog lastig vond om van sommige collega’s afscheid te nemen. Het was een heel fijn team om in te werken en een interssant bedrijf om deel van uit te maken. Ik raad het dan ook iedereen aan! Unilever zoekt iedere zes maanden nieuwe stagiairs, vanaf 1 maart of vanaf 1 september. Door het brede scala aan producten en afdelingen denk ik dat er voor iedereen wel wat tussen zit. Dus ik zou zeggen: Neem een kijkje op hun website en wie weet kan jij net zo’n leuke en leerzame ervaring opdoen als ik!
https://careers.unilever.com