Eindblog Stage JDO
‘Trek de bubbels maar open’, werd mij verteld toen ik werd aangenomen als PR en Marketing stagiaire bij de JDO Group. En dat is wat ik deed; een stage kunnen doen bij een organisatie binnen de mode- en beauty-industrie was iets wat ik wel had gehoopt, maar niet had verwacht. Voorafgaand aan de sollicitatie heb ik een paar opdrachten moeten maken en daarom heb ik de Instagram accounts van de JDO Group uitvoerig nageplozen. De organisatie is creatief maar erg chic en high end: de artiesten die aangesloten zijn bij het Management werken met grote namen en zijn over de hele wereld bekend. Ging ik hier tussen passen?
Op de eerste dag kreeg ik direct een werktelefoon in mijn handen geduwd: ga maar op social media posten. Daar slikte ik wel even van. Dag één, en meteen al content maken die gedeeld wordt met duizenden volgers? Terwijl ik zelf bijna nooit iets op social media doe, laat staan voor zo’n groot publiek? Na die eerste dag kwam ik verfomfaaid thuis, gedesoriënteerd van alle indrukken en verantwoordelijkheden die in een keer op mijn schouders werden gelegd.
Zo in het diepe gegooid worden kan slecht zijn voor je zelfvertrouwen. Ik had geen idee of het werk wat ik leverde goed genoeg was, en voor ik het wist twijfelde ik aan al mijn kwaliteiten. Tot ik ineens op een zondag, twee weken na mijn eerste dag, een berichtje van mijn stagesupervisor kreeg over hoe erg ze onder de indruk was van mijn posts en teksten. En of ik misschien ook het account van het JDO Management voor mijn rekening wil nemen. En ineens begreep ik waarom ik in het diepe was gegooid op die eerste dag: door te laten zien wat ik kan, weet een bedrijf wat ze nog meer aan me kunnen vragen.
Na een paar maanden zijn mijn verantwoordelijkheden uitgebreid met het schrijven van nieuwsbrieven en zelfs het mogen opstarten van een nieuw online marketing systeem; via filmpjes op Instagram en workshops over Zoom contacten maken voor de verschillende bedrijven van de JDO Group. Waar ik die eerste paar weken bang was geweest om dit aan te pakken, zette ik met een glimlach de camera’s klaar en regelde ik alles achter de schermen van de eerste live video. En na het succes van de eerste livestream, waar we maar liefst 30 nieuwe contacten aan over hebben geouden, werden de bubbels wederom uit de koelkast gehaald. Proosten met mijn collega’s op het succes wat we samen hebben behaald!