RAI Amsterdam, een bekend beurs- en congrescentrum in Amsterdam Zuid, staat waarschijnlijk bij de meesten bekend vanwege evenementen zoals de Huishoudbeurs, Valhalla en Kingsland. Maar gedurende mijn zes maanden durende stage op de Corporate Communicatie afdeling van de RAI heb ik ontdekt dat de RAI veel meer is dan alleen de bekende evenementen.
Toen ik begon met het zoeken van een stage wist ik eigenlijk nog niet zo goed wat ik wilde doen. Ik had nog geen idee waar mijn interesses eigenlijk lagen dus heb ik bij diverse bedrijven en verschillende soorten stages gesolliciteerd. Uiteindelijk ben ik via een vriendin bij de RAI terechtgekomen, omdat zij op dat moment de corporate communicatie stagiair was en het erg naar haar zin had. Mijn eerste gesprek verliep soepel en ik voelde me meteen op mijn gemak. Een paar dagen later kreeg ik te horen dat ik was gekozen en iets meer dan een maand later brak dan ook mijn eerste dag aan. Bij de RAI word je als stagiair vanaf dag één verwelkomd door een heel vriendelijk team aan collega’s en kom je terecht in een informele en prettige werksfeer met een prachtig uitzicht over Amsterdam vanaf je bureau. Tijdens mijn eerste maanden was het nog erg zoeken, de RAI is namelijk enorm groot, met verschillende routes door gangen, kelders en hallen, en ook een groot bedrijfsrestaurant met elke dag weer andere lekkere broodjes, snacks en maaltijden.
Mijn stagebegeleider was de Corporate Communicatie Manager, maar daarnaast werkte ik ook nauw samen met de andere collega’s en stagiaires op de communicatie afdeling. Er waren elke week drie vergaderingen met de afdeling waarin de interne en externe communicatie werd besproken. Daarnaast werden de lopende projecten geëvalueerd, werden de taken en activiteiten voor de komende ingepland en bepaalden we welke berichten we op de diverse kanalen van de RAI zouden plaatsen. Binnen mijn rol als stagiair had ik verschillende verantwoordelijkheden zoals het schrijven van nieuwsartikelen voor de website, het maken van communicatieplannen en -middelen, het opnemen van de interne podcast en het versturen van persberichten. Naast mijn andere verantwoordelijkheden had ik de taak om elke maand een nieuwsbrief te schrijven en samen te stellen voor de buurt rondom de RAI en samen met mijn mede-stagiair hebben we het initiatief genomen om nieuwe creatieve video’s en content te maken voor de sociale media kanalen van de RAI. Bij de RAI wordt de input van stagiaires enorm gewaardeerd, dus ik kan het zeker aanraden om jouw ideeën en opmerkingen te delen of zelf een projectje op te starten. Naast de bezigheden als stagiair krijg je van alles mee wat er zich in en rondom de RAI afspeelt, zoals de drukte tijdens de Huishoudbeurs en Negenmaandenbeurs, de hectiek rondom het idee voor het nieuwe Erotisch Centrum en het bezoek van de koning tijdens Skills The Finals.
Mijn stageperiode was een ongelofelijk waardevolle ervaring, waarin ik mijn horizon heb kunnen verbreden en nieuwe vaardigheden, kennis en ervaring heb opgedaan. Ik zou deze stage zeker aanbevelen aan iedereen die graag bij een dynamisch en divers bedrijf wil stagelopen, gevestigd in het hartje van Amsterdam met uitstekende verbindingen per trein, metro en tram. En natuurlijk niet te vergeten is het een stage met een goede stagevergoeding en tot wel 2 vrije dagen per maand!