Hi!
Mijn stage heb ik de afgelopen paar maanden gelopen bij Kumpany. Kumpany is een merkactivatiebureau. Veel mensen kennen dat woord niet: merkactivatie.
Merkactivatie is het maken van campagnes of events die vaak als doel hebben om interactie te hebben met de doelgroep. Vaak huren klanten een bedrijf zoals Kumpany in om events of campagnes te creëren van creatieve aard om zo hun dienst of product te promoten. Live activaties zijn events die vaak interactief zijn. Dit kunnen sportevents zijn, maar bijvoorbeeld ook een pop-up. Merkactivaties zijn bedoeld om het bedrijf of product extra aandacht te geven.
Kumpany heeft veel verschillende soorten activaties gedaan voor verschillende soorten merken. Van Nespresso tot NS en KWF. Zij hebben voor Nespresso op Lowlands gestaan en de première van House of the Dragon voor HBO Max verzorgd.
Ik heb hier van begin februari tot eind mei stage gelopen en veel geleerd. Ik liep stage op de Marcom en Socials afdeling, waarin ik verschillende werkzaamheden uitvoerde. Helaas waren er soms te weinig taken en lange dagen waardoor je zelf ook een beetje op zoek moest gaan naar ander werk dat je kon doen. Een aantal van mijn werkzaamheden waren de posts op sociale media beheren. Op platforms als LinkedIn en Instagram moest ik aan de hand van het verzamelde beeldmateriaal en de informatie die je stuurt in de vorm van een briefingsformulier aan een projectmanager een post maken. Het is belangrijk om een goede copy te schrijven en ik merkte dat hoe vaker ik het deed hoe beter ik er in werd. Verder moest ik de contentkalender updaten zodat er structuur was in het posten op de platformen. Ook hield ik de website in de gaten en ging ik dingen updaten waar nodig. Tijdens mijn periode moesten de cases op de website aangepast. De cases heb ik geschreven met behulp van mijn supervisor.
Aan het begin van mijn stage moest ik heel erg wennen. Je komt tenslotte in een compleet nieuwe omgeving en routine. Ook kom je vrij snel te weten hoe het is om in een team met verschillende afdelingen te werken. Een echte kijk in het bedrijfsleven in Amsterdam. Ik heb het meeste geleerd van taken zelf op te pakken en mijn collega’s. Het is leerzaam en ook heel leuk om gesprekken te hebben met mensen uit verschillende afdelingen, als je durft te vragen kom je op heel interessante inzichten over het werk en adviezen over je carrière. Aan het begin was dit nog even lastig, omdat het allemaal zo nieuw was wist ik niet waar en hoe ik moest beginnen. Maar langzamerhand kom je in de routine waardoor je steeds meer je weg kan vinden.
Interessante resultaten uit mijn onderzoek naar de verbanden tussen bekendheid van het bedrijf en de aantrekking om er te werken waren dat bekendheid een positieve invloed kan hebben op bijvoorbeeld iemand die op zoek is naar werk en een vacature tegenkomt. Kumpany heeft deze onderzoeksresultaten beoordeelt om verder te kijken naar hun marketing en hoe zij meer naamsbekendheid kunnen krijgen op de markt.
Deze stage zal ik anderen aanraden die goed overweg kunnen met social media en het leuk vind om pro-actief en zelfstandig te zijn. Als je het leuk vind om zelf nieuwe dingen te implementeren en organisatorisch te zijn is dit echt wat voor jou.